Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Bram en Marleen - WaarBenJij.nu Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Bram en Marleen - WaarBenJij.nu

Moskou

Door: Bram en Marleen

Blijf op de hoogte en volg Bram en Marleen

10 Juni 2012 | Rusland, Moskou

En zo kwamen we aan in Moskou, een stad waar we erg benieuwd naar zijn :-) net als we dat ooit allebei bij Sydney hadden, je kent het beroemde Operahouse van plaatjes en tv en dan sta je er ineens zelf wat toch gewoon een beetje onwerkelijk is! Nu hebben we dat bij Moskou met het Kremlin en de misschien nog wel meer beroemde Pokrovsky kathedraal op het Rode Plein met prachtige torentjes in allerlei kleuren en Efteling-achtige vormen... hoe zou dat in het echt zijn?

Op het Belorussky treinstation werden we opgepikt om naar ons hotel gebracht te worden. Dat was fijn want de stad zo rond dit enorme treinstation is mega-hectisch. Dit beeld werd bij ons met name gevormd door het verkeer, 6 rijstroken of misschien nog wel meer die vanaf allerlei kanten in een bocht bij elkaar komen. Je moet niet bang zijn voor een deukje en vooral brutaal zijn, was onze conclusie.

Na een heerlijke verfrissende douche en het tappen van onze eerste roebels uit de Russische flappentap trokken we de stoute schoenen aan en waagden we ons in de Russische metro. We wisten op welk station we waren en waar we eruit wilden, maar eens zien of we het Russisch alfabet (cyrillisch alfabet) onder de knie hadden ;-)
Op goed geluk (of gewoon goed richtingsgevoel) liepen we recht op het Rode Plein af en daar stond ie, de beroemde kathedraal. Zoals verwacht; toch best gek om er nu zelf te staan... fotomomentje zullen we maar zeggen.

Moskou staat propvol prachtige en enorm grote, historische gebouwen. Zo ongeveer allemaal naast elkaar gezet! Van de één liepen we naar de ander (die de vorige dan weer overtrof) tot onze voeten pijn deden. Niets oostblok-gevoel, Moskou is een moderne Europese stad die van alle gemakken is voorzien. Het enige wat lastig is, is het Cyrillisch, hier kunnen we niets van maken. Communiceren doen we door het combineren van alle beetjes talenkennis die we hebben, wat overigens nergens op slaat, maar in combinatie met een lach en wat gebarentaal uiteindelijk wel tot minimale duidelijkheid leidt. Soms ook niet... :-)
We redden ons heel prima, een beetje aanknooi'n is toch ook zo leuk! We lachen er veel om.

Onze pijnlijke voeten zorgen ervoor dat we redelijk op tijd terug gaan naar ons hotel om even te rusten... Tja halverwege de 30 geweest! Op onze kamer is een tv, maar het lijkt ons toch wel een ervaring om de voetbalwedstrijd Rusland-Tsjechië samen met Russen te kijken. Van de portier van ons hotel krijgen we 'uitgelegd' waar we in de buurt op een groot scherm kunnen kijken. Bedoelde hij met links en dan nog een keer links misschien toch rechts en nog een keer rechts? We komen niet op de plek die hij bedoelt maar wel ergens anders (achteraf gelegen). Het lijkt een soort van illegale kroeg (tv en koelkast) midden in een park? Geen idee waar we zijn maar de geluiden klinken enthousiast en we zien een stuk of 12 Russische mannen en een vrouw. Er staat veel eten op tafel en drank, veel drank. Ze kijken vreemd op als ze ons zien maar zodra we geïdentificeerd zijn als Nederlanders (we laten onze oranje shirts zien) en we uitleggen dat we voetbal met ze willen kijken, klinkt de naam: Urrwjan Robbuh en worden we enthousiast gemaand bij ze te komen zitten. Er worden afgetrapte plastic stoelen bijgetrokken, vodka ingeschonken en voor voetbal kijken krijgen we weinig tijd! Het lijkt alsof we rechtstreeks de set van een heel slechte Russische B-film zijn binnen gewandeld. Er zit hier al veel drank in en er worden hele schouwspelen voor ons opgevoerd, het vuurspuwen ontbreekt er nog net aan, heel enthousiast en met veel geschreeuw. Soms ook met een woordje Engels. Bram at uiteindelijk toch een nog natte in de handpalm gedrukte brok fetakaas met vers uit de tuin getrokken lente-ui en een bosje bieslook (want daar ga je goed van 'look-en' zien dus...) met de Russen mee onder het genot van een wodka.
Of dit nu een heel goede actie van ons was.... wel weer een ervaring, dat is duidelijk en er kan niet gezegd worden dat dronken Russen niet hartelijk zijn :-)
We kunnen niet wachten tot de wedstrijd is afgelopen, gelukkig wint Rusland ruim met 4-1 en een beetje perplex van deze ervaring vertrekken we weer richting hotel.

Het is weekend! Op zaterdagochtend (matchday voor oranje) doen we héérlijk rustig aan. Het regent ook pijpenstelen. Ongedoucht gaan we naar het ontbijt om daarna nog weer even uit te slapen. Dan is het ineens strak blauw en toch weer tijd om met de metro richting centrum te gaan. Eerst maar eens even kijken waar wij vanavond Nederland tegen Denemarken kunnen kijken. Er is een 'Nederlandse Club Moskou', deze hebben een tent afgehuurd en vertonen de wedstrijd op meerdere schermen. De sponsoren; Philips, Shell, Unilever, Campina en zo nog even verder hebben de drank en hapjes al betaald. Prima! Al voorzien van oranje shirt metro-en we de stad in. Het is heerlijk weer! Toch blijven we even onder de grond om een aantal mooie metrostations te bekijken. Moskou staat bekend om haar prachtige metrostations, soms met een plafond als een balzaal. In de buurt van het Kremlin zien we weer daglicht. We lopen nog maar eens een ronde langs dit enorme ommuurde regeringscomplex, je kunt er een dagtaak van maken zo groot! Met overal gouden torentjes die boven de grote rode muur uitsteken. Het ziet er weinig armoedig uit. Zo ook de vele grote auto's op de wegen van Moskou trouwens. Nog niet vaak 6 Porsches, 2 Bentley's, 5 Hummer limo's en een Rolls Royce in een halve minuut voorbij zien komen? In Moskou is het meer regel dan uitzondering. Alleen maar veel, veel, grote, dure en nog duurdere auto's. Met heel af en toe zo'n heerlijke oude, vierkante Lada. Van de klasse ertussen rijdt behalve Range Rover, BMW (veel BMW!) Mercedes en zo af en toe een Volvo, niet veel anders...

Na wat eten en nog meer mooie gebouwen in het grote Moskou wandelen we maar eens richting onze voetbalwedstrijd-kijk-locatie; hier hoeven we niet veel over te schrijven. De drank en hapjes waren zoals aangekondigd gratis, er waren veel Oranje gezinden maar verder was het ook voor ons, ook in Moskou, vooral een teleurstellende avond :-(
Na Moskou by night terug naar ons hotel voor een laatste nacht in deze metropool.

Nu stappen we zo weer op de trein naar Vladimir en Suzdal.

• 10 Juni 2012 - 11:19

Esther De G:

Hey, het was even wachten op een bericht, maar nu al 3 reisverhalen! Super!
    Trein ze nog, geniet en een dikke knuffel van ons allemaal.

• 10 Juni 2012 - 13:49

Hermien De Graaf:

Wat een belevenis voor jullie zo in Berlijn en nu weer in Moskou het is allemaal niet te bevatten maar wel een ineressante reis voor jullie en ook voor ons om dit te volgen!1 groetjes doei111

• 10 Juni 2012 - 15:23

Nadja:

Heerlijk om weer helemaal bij te zijn, geniet ervan zou ik maar weer zeggen! Xx

• 10 Juni 2012 - 20:04

Marijke:

weer leuk om te volgen dus blijf ons op de hoogte houden. Have fun!!

• 11 Juni 2012 - 06:46

Erik:

veel plezier
    ook ff het zwane meer in het bolsjhoi theater he haha

• 11 Juni 2012 - 08:18

Carla Dee:

To Russia with love

He Marleen, wat leuk om wat van je te horen en dan nog wel vanuit Rusland. Volgens mij gaat het hartstikke goed met je. Dat zie je zo op de foto's maar ja dat kan ook niet anders met zo'n lekkere Bram, toch???? Met je bedrijf ook alles goed?

Wij zijn op dit moment in de ban van een enorme reorganisatie. Er is hier van alles in beweging. Onze baan bestaat straks niet meer. De afdeling valt dan ook behoorlijk uiteen. We houden gelukkig wel allemaal een baan. Bij de een verandert het iets meer en bij de ander iets minder.

Ik wens jou en je Bram alle geluk toe, veel plezier nog op je reis en geniet ervan.

• 11 Juni 2012 - 09:07

Jolandi Leferink:

Hoi Marleen en Bram,

Leuk om jullie zo te volgen. Waar schrijf je deze verhalen? Is er internet in de trein?
    "De Woonplaats" zal wel heel ver weg lijken nu.
    Ik ben druk (niet zo heel erg hoor)met de voorbereidingen voor Indonesie. We hebben er veel zin in. Ik heb een mapje gemaakt met oude foto's van het ziekenhuis waar ik geboren ben en van het huis waar we woonden en het schooltje bij de rubberplantage. Als het niet lukt om die plek te vinden is het overigens ook goed want ik heb geen herinneringen eraan.

Geniet van de dag en pas op je gezondheid!
    Groet, Jolandi

• 11 Juni 2012 - 18:50

Ingrid S:

Ik had je (Marleen) voor jullie vertrek niet meer gesproken (op laatste clubavond had ik gedacht de kans te hebben) maar in ieder geval veel plezier gewenst en ik blijf jullie belevenissen volgen. Leuk!!!

• 16 Juni 2012 - 12:26

Marleen En Bram:

We hopen dat er snel weer een verhaaltje op de site komt, gister zijn we na 4 dagen treinen in Siberië aangekomen. Meteen doorgegaan naar t baikalmeer en vandaag in irkutsk... Grote stad en weer een café met wifi gevonden, vannacht gaan we door naar Mongolië dus geen tijd gehad voor iets behalve het bekijken van de stad. Het gaat goed met ons en we hebben zin in Mongolië!

• 16 Juni 2012 - 22:06

Esther De W. En Jens:

Wauw!! Wat prachtig. X

• 18 Juni 2012 - 07:53

Lian:

He Bram & Marleen,

Ria attendeerde mij op jullie online verhalen... Leuk om te lezen. Wat hebben jullie al veel gezien! Nu al in Siberie, wat gaat dat snel he.

We hadden vrijdag weer een kwaliteitsoverleg... Weet je nog ;-) Ik was lekker bezig met voorzitten en notuleren tegelijkertijd! Je laptop kwam nog van pas bij dit multitasken.

Reis lekker verder en geniet van al het moois wat jullie beleven!

Groetjes,
    Lian

• 18 Juni 2012 - 20:22

Hermien De Graaf:

Zo, nu al in Siberie aangekomen fijn dat het goed met jullie gaat en geniet metvolle teugen goetjes van pa en ma doei lieferds!!!