Oost, west..... Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Bram en Marleen - WaarBenJij.nu Oost, west..... Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Bram en Marleen - WaarBenJij.nu

Oost, west..... Berlijn

Door: Bram en Marleen

Blijf op de hoogte en volg Bram en Marleen

06 Juni 2012 | Duitsland, Berlijn

Daar zitten we dan, 7 juni om 03.55 uur. Nee, het is geen tikfoutje... We zitten om 4 uur in de nacht op het Hauptbahnhof van Berlijn te wachten op onze trein naar Moskou, het volgende stukje van onze reis. Als het goed is vertrekt onze trein over een half uurtje, hebben we een slaapcoupé voor enkel ons beiden en kunnen we straks dus weer heerlijk verder slapen totdat we ongeveer 27 uur later in Moskou aankomen.

Drie dagen Berlijn hebben we er inmiddels opzitten. We vertrokken op zondag 3 juni vanaf Deventer. Of we ook echt weg konden gaan bleef tot de vrijdag ervoor nog even spannend. Onze paspoorten lagen toen namelijk nog bij de Chinese ambassade :-(. Omdat we voor 4 verschillende landen een visum nodig hebben, hebben we het regelen van die visa uitbesteed aan Tiaratours. 6 Weken voor vertrek hebben we onze paspoorten aan hen gegeven. Die tijd hadden zij nodig om alle visa te regelen, maar China werkte niet mee...
Ze zouden komen, onze paspoorten... al de week ervoor... daarna werd het dinsdag of woensdag voor vertrek. (Het was toen al spannend of het nog door Tiaratours per aangetekende post aan ons toegestuurd kon worden.) Maar ze werden die dinsdag of woensdag niet meegegeven door de Chinezen. De vrijdag vóór vertrek zou het 100% meegegeven worden aan de medewerker van Tiaratours en zouden onze paspoorten dus in Breda liggen. Om 3 uur in de middag kwam het telefoontje... onze paspoorten lagen mét Chinees visum klaar in Breda. Nu alleen nog zorgen dat wij ze zelf kregen. Via de moeder van een medewerker van een, via, via, via en met behulp van de auto van, hadden wij onze paspoorten en konden we weg!

Op zondag hadden we een heus uitzwaaicommitee... Erg leuk maar ook wel echt voor 't echie, we gingen nu weg voor 3 maanden. De laatste foto's van ons bepakt en bezakt in de trein op weg naar Berlijn. Het was snertweer en een heel goed moment om 't land te verlaten. Volgens planning kwamen we rond 17.30 uur aan in Berlijn op 'Hauptbahnhof'. Daar was 't even zoeken naar het juiste spoor voor onze metro want mijn hemel wat is dat station enorm groot!

Het lukte allemaal en we konden even later precies voor ons hotel uitstappen :-) ideaal. Ook in Berlijn regende het iets, dus we zijn het hotel nog uitgekomen voor een schnitzel en zijn weer terug gegaan naar ons kamertje. De volgende dag begon onze sightseeing Berlijn!

Op maandag was het droog dus aan de wandel. We zaten vlakbij het Alexanderplein in voormalig Oost Duitsland, een leuk buurtje met tal van eettentjes in alle soorten en maten in de buurt, prima dus. Via het Alexanderplein liepen we verder het voormalige oosten in, langs de route waar vroeger de muur stond. De muur aan de oostkant was vroeger voornamelijk wit, aan de westkant zat deze vol met graffiti. Langs de rivier de Spree is een stuk muur terug geplaatst als openluchtmuseum. Het is ruim 1300 meter lang en vol met graffiti van 118 verschillende kunstenaars uit diverse landen, dit maal ook aan de oostkant van de muur. We hebben de route van de muur gevolgd, over de Oberbaumbrucke waarover ook de muur liep, Kreuzberg in. Kreuzberg is de wijk waar veel allochtonen wonen. Uiteindelijk zijn we onze muurwandeling gestaakt bij checkpoint Charlie, de bekendste grensovergang. Het hele muurverhaal blijft indrukwekkend, vooral als je ook alle monumenten en informatieborden onderweg bekijkt en leest. Het lied van 'klein orkest' zongen we in fragmenten mee. Na een lekkere bak koffie bij de Potzdamer platz namen we de metro terug.

Op dinsdag gingen we per fiets door Berlijn. Eerst weer een stukje 'muur-route' en toen via 'Unter den Linden' op naar west. Het Reichstag, de Brandenburger Tor, de Siegessaule en Charlottenburg met het kasteel (waar Marleen allerlei deja vu's had; ik was hier al eens geweest tijdens een tripje Berlijn met vriendinnen maar herinnerde mij dit pas toen ik er weer liep! Zal de leeftijd zijn ;-) ) via de Kurfurstendam vonden we langzaam aan onze weg weer terug richting ons hotel. Voor ons gevoel hadden we Berlijn al wel aardig gezien, maar we hadden nog een dag! Op woensdag kwam de zon er echt af en toe door, we hebben nog een aantal bezienswaardigheden bekeken en vooral lekker rustig aan gedaan... Regelmatig even zitten op een terrasje hoorde hier zeker bij :-)

Berlijn zat erop!
De wekker ging woensdagnacht om 2.45 uur zodat we nog lekker konden douchen voor het vervolg van onze treinreis richting Moskou.

Ik verwacht dat ons volgende verhaal zal gaan over die treinreis van Duitsland door Polen en Wit Rusland naar Moskou.
Wordt vervolgd...

• 08 Juni 2012 - 17:56

Bianca:

Leuk leuk! Ik zat al een beetje op een verhaal te wachten :-)
    Ik heb het gevoel dat jullie al heel lang weg zijn... is pas een week!
    Kreeg ook een dejavu toen ik de foto van het kasteel zag, grappig zeg.
    Ben erg benieuwd naar de lange treinreis! Ff tijd om uit te rusten tussendoor :-)
    Veel plezier nog!
    Liefs Bianca

• 08 Juni 2012 - 19:05

Annette:

Wat een boeiend reisverslag, leuk! Goede reis naar Moskou veel plezier!

• 08 Juni 2012 - 19:06

Simone:

Like like like, wat heerlijk om jullie te volgen. Enjoy! X

• 08 Juni 2012 - 20:03

Hermien De Graaf:

Leuk leuk weer allemaal Berlijn dat ken ik een beetje de muur kwam mij bekend vooren nu gaan jullie dus richting Moskou vooral de fofto

• 08 Juni 2012 - 20:14

Syl:

Leuk verhaal. Mooie foto's. Ben er ook geweest. Ook zo'n fietstocht. Indrukwekkend hè...

Wacht met smart op volgende verslag. Leuk!! Dikke kus...

• 08 Juni 2012 - 20:36

Dusty:

Hahaha..die foto met dat boekje...krijgen we dat nu van iedere stad ;-)
    Erg leuk alles te lezen en toch een beetje bij jullie te zijn!
    Heel veel plezier nog en dikke kus van ons vieren...

• 08 Juni 2012 - 22:58

Martine:

Leuk, leuk, leuk. Ik krijg ook zin om te gaan.
    Groeten vanuit jullie huisje.
    Tom Poes says hi.

• 09 Juni 2012 - 07:26

Marc:

Leuk leuk 3x leuk!

• 09 Juni 2012 - 09:07

Alphons En Truus:

Goei'ndag Bram en Marleen.
    Lijkt mij fantastisch zo'n reis....maar slapen in de trein: dat is toch zonde; dan zie je toch niets van het land, geen kamelen, olifanten, gorilla's, hagedissen, enz. . Maar alla ( geen Allah): je komt wel uitgerust op je volgende bestemming. Overigens als jullie uiteindelijk in Beiing zijn, wil je dan daar eens vragen of de bekende Chinees Li Nee Klats nog leeft. Toen ik het eerst van hem hoorde was hij nog een kleine jongen, maar gezien zijn gedrag kan het best zijn dat hij niet zo oud is geworden.
    Heel veel plezier en denk aan het Chinese spreekwoord: " Het kan niet missen, wie veel drinkt moet ook veel....."
    groet'n Alphons en Truus

• 09 Juni 2012 - 18:49

Dunja En Diane :

Hai treinbuurtjes
    (wij waren de zusjes naast jullie)

Dit is echt zo grappig om te lezen, niet alleen zaten we samen in de trein naar moskou, maar we zaten blijkbaar ook in dezelfde trein naar Berlijn en we zijn op dezelfde dag naar de muur geweest. Oh en natuurlijk hetzelfde hotel, maar toch net iets anders. Echt grappig.

Ben benieuwd wat jullie van Moskou vinden (we gaan het hier vast in de toekomst lezen).
    Wij vinden de bouwstijl mooier dan in Berlijn, alhoewel het Kremlin ook niet zou misstaan in de Efteling haha. Net een marsepeinen paleis. Maar wel mooi.

Groetjes en nog een hele goede (trein)reis.

• 16 Juni 2012 - 22:11

Esther De W En Jens:

Leuk, ,moest ook weer even aan ons tripje in Berlijn denken. Al weer bijna 8 jaar geleden!! Blijft een mooies stad!